Στο βουνό, στο πουρνάρι, σε ρεματιές και ξερολιθιές, η συνάντηση με φίδι δεν είναι θεωρία. Είναι πραγματικό ενδεχόμενο για κάθε κυνηγό, συνοδό ή κυναγωγό που κινείται συστηματικά στην ύπαιθρο. Γι’ αυτό το ερώτημα «τι να κάνω σε δάγκωμα φιδιού» δεν σηκώνει πανικό, μύθους ή συμβουλές καφενείου. Θέλει καθαρό μυαλό και σωστή σειρά ενεργειών.
Το πρώτο που πρέπει να κρατήσουμε είναι απλό. Τα περισσότερα δαγκώματα δεν οδηγούν σε καταστροφή αν αντιμετωπιστούν σωστά και γρήγορα. Το πρόβλημα συνήθως μεγαλώνει από τις λάθος κινήσεις του πανικού – τρέξιμο, σφίξιμο του μέλους, κόψιμο της πληγής, ρούφηγμα του δηλητηρίου, καθυστερήσεις στην αναζήτηση ιατρικής βοήθειας. Εκεί χάνονται πολύτιμα λεπτά.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ : Αναστάτωση σε νηπιαγωγείο στις Συκιές Θεσσαλονίκης μετά την εμφάνιση φιδιών
Τι να κάνω σε δάγκωμα φιδιού – τα πρώτα λεπτά
Αν κάποιος δεχτεί δάγκωμα, προτεραιότητα είναι να απομακρυνθεί ήρεμα από το σημείο ώστε να μην υπάρξει δεύτερο χτύπημα. Δεν προσπαθούμε να πιάσουμε ή να σκοτώσουμε το φίδι για «αναγνώριση». Αυτό είναι από τα πιο συχνά και πιο ανόητα λάθη στο πεδίο. Αν μπορεί να περιγραφεί με ασφάλεια το χρώμα, το μέγεθος ή το σχέδιο, καλώς. Αν όχι, δεν ρισκάρουμε τίποτα.
Ο τραυματίας πρέπει να μείνει όσο γίνεται ακίνητος. Όσο περισσότερο κινείται, τόσο αυξάνεται η κυκλοφορία του αίματος και η διασπορά του δηλητηρίου, αν πρόκειται για δηλητηριώδες είδος. Ξαπλώστε τον ή καθίστε τον σε ασφαλές σημείο και κρατήστε το δαγκωμένο άκρο σε ουδέτερη θέση, χωρίς έντονες κινήσεις.
Βγάλτε άμεσα δαχτυλίδια, ρολόι, βραχιόλια, στενά μανίκια ή οτιδήποτε μπορεί να πιέσει το σημείο αν αρχίσει πρήξιμο. Αυτό είναι πρακτικό και πολύ σημαντικό, ειδικά όταν το δάγκωμα είναι σε χέρι ή κάτω άκρο. Αν υπάρχει παπούτσι ή γκέτα που πιέζει, αφαιρείται προσεκτικά, χωρίς άσκοπες κινήσεις.
Καλέστε αμέσως βοήθεια ή οργανώστε διακομιδή στο πλησιέστερο Κέντρο Υγείας ή νοσοκομείο. Αν είστε σε δύσβατο πεδίο, η γρήγορη και ψύχραιμη ενημέρωση της τοποθεσίας είναι κρίσιμη. Άλλο περιστατικό κοντά σε δρόμο και άλλο βαθιά μέσα σε χαράδρα ή σε τόπο που μόνο οι ντόπιοι ξέρουν. Εκεί φαίνεται η αξία της σωστής προετοιμασίας εξόδου.
Ποια είναι η σωστή πρακτική μέχρι να φτάσει βοήθεια
Η πληγή μπορεί να καθαριστεί πολύ ήπια εξωτερικά, αν υπάρχει καθαρό νερό, χωρίς τρίψιμο και χωρίς να ανοίγουμε το σημείο. Ένα απλό, καθαρό κάλυμμα αρκεί. Δεν βάζουμε πάγο, δεν καίμε, δεν ρίχνουμε οινόπνευμα, πετρέλαιο ή «γιατροσόφια». Αυτές οι πατέντες δεν βοηθούν και συχνά χειροτερεύουν την τοπική βλάβη.
Αν υπάρχει ελαστικός επίδεσμος, η χρήση του θέλει προσοχή και όχι υπερβολές. Δεν κάνουμε τουρνικέ. Το τουρνικέ μπορεί να κόψει την αιμάτωση και να προκαλέσει σοβαρότερη βλάβη από το ίδιο το δάγκωμα. Σε αρκετές περιπτώσεις, ειδικά όταν μιλάμε για οχιά, αυτό που θέλουμε είναι ακινητοποίηση του μέλους, όχι ασφυκτική περίδεση.
Μια πρόχειρη ακινητοποίηση, σαν να διαχειριζόμαστε τραυματισμό άκρου, είναι χρήσιμη. Το χέρι μπορεί να στηριχθεί, το πόδι να παραμείνει όσο γίνεται ακίνητο, και ο τραυματίας να μετακινηθεί χωρίς να περπατά αν υπάρχει δυνατότητα. Αν είναι εφικτό, τον μεταφέρουμε. Αν όχι, περιορίζουμε την κίνηση στο ελάχιστο μέχρι να έρθει βοήθεια.
Σημειώστε την ώρα του δαγκώματος και, αν το οίδημα εξελίσσεται, την πορεία του πρηξίματος. Αυτή η πληροφορία βοηθά τους γιατρούς να εκτιμήσουν την κλινική εικόνα. Δεν χρειάζεται υπερβολή ούτε «επιστημονικό» θέατρο στο βουνό, αλλά δύο βασικές παρατηρήσεις μπορούν να φανούν πολύ χρήσιμες.
Τι δεν πρέπει να κάνω σε δάγκωμα φιδιού
Ας το πούμε ξεκάθαρα, γιατί εδώ κυκλοφορεί ακόμα πολύς επικίνδυνος λαϊκισμός πεδίου. Δεν κόβουμε την πληγή με μαχαίρι ή ξυράφι. Δεν ρουφάμε το δηλητήριο με το στόμα ή με δήθεν ειδικές αντλίες. Δεν δίνουμε αλκοόλ «για να συνέλθει». Δεν βάζουμε σφιχτό κορδόνι, ζώνη ή λουρί πάνω από το δάγκωμα. Δεν αναγκάζουμε τον άνθρωπο να περπατήσει για να «μην τον πάρει από κάτω».
Επίσης, δεν θεωρούμε ότι επειδή ο πόνος είναι ανεκτός, το περιστατικό είναι αθώο. Υπάρχουν δαγκώματα με αρχικά ήπια εικόνα που στη συνέχεια εξελίσσονται. Και υπάρχει και το αντίστροφο: έντονος φόβος, ταχυκαρδία και συμπτώματα πανικού χωρίς σοβαρή δηλητηρίαση. Αυτό σημαίνει ότι δεν κάνουμε διάγνωση μόνοι μας στο καπό του αγροτικού.
Άλλη συνηθισμένη παγίδα είναι τα φάρμακα από το σακίδιο χωρίς ιατρική καθοδήγηση. Αντιφλεγμονώδη, κορτιζόνες ή διάφορα «για καλό και για κακό» δεν είναι λύση πεδίου. Ούτε το αντίδοτο είναι κάτι που χορηγείται έτσι απλά στην εξοχή από μη ειδικούς. Η αντιμετώπιση γίνεται σε υγειονομική δομή, με αξιολόγηση και παρακολούθηση.
Πώς καταλαβαίνω αν είναι σοβαρό
Στην ελληνική ύπαιθρο, το δηλητηριώδες φίδι που απασχολεί περισσότερο είναι η οχιά. Δεν σημαίνει ότι κάθε δάγκωμα είναι βαρύ, αλλά σημαίνει ότι κάθε ύποπτο δάγκωμα πρέπει να εκτιμηθεί ιατρικά. Τοπικά σημεία όπως πόνος, πρήξιμο, μελανιά ή δύο χαρακτηριστικά σημάδια από δόντια μπορεί να υπάρχουν, αλλά δεν αρκούν για ασφαλές συμπέρασμα.
Ανησυχητικά συμπτώματα είναι η γρήγορη αύξηση του οιδήματος, έντονος πόνος, αδυναμία, ζάλη, τάση λιποθυμίας, ναυτία, εμετός, δύσπνοια ή διαταραχή συνείδησης. Αν εμφανιστούν τέτοια σημεία, το περιστατικό είναι επείγον χωρίς δεύτερη κουβέντα. Ακόμα κι αν δεν υπάρχουν, η ιατρική εκτίμηση πάλι χρειάζεται.
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται παιδιά, ηλικιωμένοι, άτομα με καρδιολογικά ή άλλα χρόνια προβλήματα και φυσικά όσοι βρίσκονται μακριά από πρόσβαση σε υγειονομική δομή. Το ίδιο ισχύει αν το δάγκωμα είναι σε χέρι, πρόσωπο ή κοντά σε αρθρώσεις όπου το πρήξιμο μπορεί να δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα.
Στο κυνήγι και στην εκπαίδευση σκύλου, ο χρόνος μετρά διπλά
Για τον άνθρωπο του κυνηγίου, το δάγκωμα φιδιού δεν έρχεται σε αποστειρωμένο περιβάλλον. Έρχεται όταν είσαι φορτωμένος, σε ανώμαλο έδαφος, με σκυλιά ανοιχτά, ίσως με ζέστη, ίσως χωρίς καλό σήμα. Γι’ αυτό η πρόληψη είναι κομμάτι της σοβαρής εξόδου και όχι λεπτομέρεια.
Μπατζάκια, κατάλληλες μπότες, προσοχή σε πέτρες, ξερολιθιές, κορμούς και πυκνά σημεία όπου βάζουμε χέρια χωρίς να βλέπουμε, όλα αυτά μειώνουν τον κίνδυνο. Το ίδιο και η συνήθεια να μη σηκώνουμε πέτρες ή ξύλα αλόγιστα. Όποιος κυκλοφορεί συστηματικά σε τέτοια πεδία πρέπει να έχει βασικό φαρμακείο, φορτισμένο κινητό, γνώση της περιοχής και ένα σχέδιο διαφυγής αν συμβεί ατύχημα.
Εδώ δεν μιλάμε για φοβία απέναντι στη φύση. Μιλάμε για πειθαρχία πεδίου. Η ύπαιθρος θέλει σεβασμό, όχι τσαμπουκά.
Τι γίνεται αν το δάγκωμα αφορά σκύλο
Στην κυνηγετική πραγματικότητα, πολλές φορές το πρώτο θύμα είναι ο σκύλος. Το δάγκωμα συνήθως εντοπίζεται σε μουσούδα, κεφάλι ή άκρα, γιατί εκεί έρχεται η πρώτη επαφή. Το οίδημα μπορεί να εμφανιστεί γρήγορα και να γίνει εντυπωσιακό, ειδικά στο πρόσωπο.
Η βασική αρχή είναι ίδια: ηρεμία, απομάκρυνση από το σημείο, όσο γίνεται περιορισμός της κίνησης και άμεση μεταφορά σε κτηνίατρο. Δεν χορηγούμε μόνοι μας ανθρώπινα φάρμακα επειδή «έτσι το κάνουμε χρόνια». Ο σκύλος μπορεί να επιβαρυνθεί γρήγορα, ιδιαίτερα αν έχει δεχτεί δάγκωμα σε περιοχή που επηρεάζει την αναπνοή.
Αν ο σκύλος είναι διεγερμένος, ο πανικός του κυναγωγού συνήθως χειροτερεύει την κατάσταση. Σταθερές κινήσεις, γρήγορη φόρτωση και συνεννόηση με κτηνίατρο είναι η σωστή γραμμή. Στο πεδίο δεν γίνεσαι ήρωας. Κερδίζεις χρόνο για να φτάσεις εκεί που πρέπει.
Γιατί επιμένουμε τόσο στην ψυχραιμία
Επειδή η ψυχραιμία δεν είναι θεωρία, είναι εργαλείο επιβίωσης. Το δάγκωμα φιδιού κουβαλά πολύ φόβο, κυρίως λόγω της εικόνας που υπάρχει στο μυαλό του κόσμου. Στην πράξη, αυτό που σώζει είναι οι απλές, σωστές κινήσεις και η αποφυγή των βλακωδών αυτοσχεδιασμών.
Ο κυνηγός, ο συνοδός, ο κυναγωγός, ο άνθρωπος του βουνού πρέπει να ξέρει δύο πράγματα. Πρώτον, δεν υποτιμά ποτέ το περιστατικό. Δεύτερον, δεν το διαχειρίζεται με μύθους. Αν κρατήσεις ακίνητο τον τραυματία, αποφύγεις τις επικίνδυνες παρεμβάσεις και οργανώσεις γρήγορα τη διακομιδή, έχεις ήδη κάνει το πιο σημαντικό.
Η ύπαιθρος θα έχει πάντα ρίσκο. Αυτό δεν είναι λόγος να την φοβάσαι. Είναι λόγος να βγαίνεις προετοιμασμένος, γιατί στο πεδίο η σωστή γνώση μετρά περισσότερο από κάθε παλικαριά.



