Αρχική » Grid with Sidebar » Λαγκάδια : Ένας ιστορικός τόπος και εξαιρετικός κυνηγότοπος

Λαγκάδια : Ένας ιστορικός τόπος και εξαιρετικός κυνηγότοπος

by iHunt

Print Friendly, PDF & Email
demobanner

Λαγκάδια Αρκαδίας – Το ιστορικό χωριό καταγωγής της οικογένειας Κούλη

SVESTONOF

«Στη μεγαλοπρεπή αυγή του κόσμου, στις 25 Μαρτίου του 1821 ή κάπου εκεί γύρω» όπως γράφει ο Μαζάουερ, η σπίθα της επανάστασης έχει ανάψει και γίνεται φλόγα.

Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης στις παραδουνάβιες ηγεμονίες έχει διαβεί τον Προύθο. Ο Παπαφλέσσας – ο αινιγματικός ρασοφόρος ήρωας, απεσταλμένος του Υψηλάντη και της Φιλικής Εταιρείας στην Πελοπόννησο – οργανώνει στράτευμα και μοιράζει αφειδώς στρατιωτικούς βαθμούς στους τοπικούς οπλαρχηγούς.

Μέσα σε όλη αυτή την περιδίνηση, στις νότιες πλαγιές του Δυτικού Μαινάλου στέκεται αγέρωχα ένα από τα σημαντικότερα κεφαλοχώρια του Δυτικής Πελοποννήσου, τα Λαγκάδια Αρκαδίας. Τόπος γέννησης του προκρίτου του Μοριά Κανέλλου Δεληγιάννη, αγωνιστή της επανάστασης, που θυσίασε την περιουσία του για την ελευθερία των Ελλήνων.

Η Ελληνική Επανάσταση οργανώθηκε αρχικά στον Μοριά, και όλα έδειχναν να κρέμονται από μια κλωστή. Σύμφωνα με τα απομνημονεύματα του Δεληγιάννη, μέσα σε λίγες εβδομάδες είχε εκατοντάδες άνδρες στη διάθεσή του και τα Λαγκάδια έγιναν κέντρο ανεφοδιασμού και συνάθροισης για τους σκοπούς της ελευθερίας του γένους.

Όπως περιγράφει ο Φωτάκος: «οπλισμένοι καπετάνιοι συνέρρεαν στο χωριό για να λάβουν όπλα και χρήματα. Γυναίκες και παιδιά γέμιζαν φυσέκια και έψηναν ψωμί». Ο Κολοκοτρώνης καταφθάνει από τον νότο με τριακόσιους άνδρες, για τροφές και εφόδια. Ο Κανέλλος Δεληγιάννης, όπως παραδέχεται ο ίδιος, μόλις λίγες μέρες νωρίτερα είχε αποποιηθεί τις γούνες και τα ασιατικά ενδύματα κι είχε φορέσει την φουστανέλα, την τραγόκαπα και τα τσαρούχια. Το ίδιο και οι άλλοι πρόκριτοι.

Ο φόβος όμως των Οθωμανικών αντιποίνων παρέμενε για βδομάδες μετά την έναρξη του ξεσηκωμού και ο πειρασμός της συνθηκολόγησης ήταν παρών. Οι δημογέροντες ενός χωριού έκρυψαν κάποιους Τούρκους που κινδύνευε η ζωή τους από τους εξεγερμένους και μετά απευθύνθηκαν στις Οθωμανικές αρχές ζητώντας αναγνώριση της «νομιμοφροσύνης» τους.

Ο Δεληγιάννης ταράχτηκε βλέποντας την ηττοπάθεια να επικρατεί και έλαβε ακραία μέτρα για την αντιμετώπισή της. Πριν φύγει για την Καρύταινα, είχε αφοπλίσει περί τις σαράντα μουσουλμανικές οικογένειες του χωριού και είχε βάλει να τις φρουρούν οι χριστιανοί γείτονές τους. Οι τελευταίοι, εν τη απουσία του ελευθερώνουν τους ομήρους και πάνε στην Τριπολιτσά να ανακοινώσουν υποταγή και να ζητήσουν αμνηστία. Φρίκη και απελπισία καταλαμβάνει τον Δεληγιάννη μόλις το μαθαίνει και αποφασίζει να στείλει τον μικρό αδελφό του Κωνσταντάκη με εκατόν πενήντα ενόπλους στα Λαγκάδια να σκοτώσουν όσους μουσουλμάνους βρούνε και να κάψουν το τζαμί του χωριού.

Οι Έλληνες χωρικοί έφριξαν. Το σκότωμα των Τούρκων ήταν γι’ αυτούς πράξη χωρίς προηγούμενο. Ο Δεληγιάννης τους είπε αυστηρά ότι τους συγχωρούσε και ότι «είναι αδύνατον πλέον να συζήσωμεν με τους Τούρκους». Για να πετύχει η εξέγερση, έπρεπε να πειστούν οι χωρικοί ότι δεν είχε πια νόημα να σκέπτονται την παράδοση και πλέον άρχιζαν να κατανοούν τις συνέπειες του επαναστατικού ξεσηκωμού.

Άξια τέκνα της Πατρίδας, η πολυμελής οικογένεια Κούλη, με καταγωγή από το ιστορικό χωριό των Λαγκαδίων, τιμά την παράδοση του τόπου, την Ελληνική Ιστορία, τους αγώνες και το αίμα που έχυσαν οι πρόγονοί μας για να είμαστε σήμερα ελεύθεροι, να μιλάμε την ελληνική γλώσσα και να παίρνουμε τα αγαθά μας από την ελληνική γη.

Για την συντακτική ομάδα του i-hunt.gr

Σταύρος Χ. Φαρμάκης

_________________________________________________________________________

Πηγές: Mark Mazower «Η Ελληνική Επανάσταση», Κανέλλος Δεληγιάννης «Απομνημονεύματα», Φωτάκος: «Απομνημονεύματα».
Φωτογραφία: Wikipedia


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ