Το ανέβασμα αποτελεί, όσο κι αν αυτό ακούγεται περίεργο, το εύκολο κομμάτι της διαδικασίας. Καλό θα είναι ο οδηγός να έχει κάνει μια αυτοψία της πιθανής διαδρομής, προσέχοντας ιδιαίτερα για πέτρες και χαντάκια που μπορεί από τη μία να προκαλέσουν ζημιά και από την άλλη να διαταράξουν την ευαίσθητη ισορροπία του αυτοκινήτου, ιδίως αν η κλίση είναι μεγάλη. Στην «χάραξη» της διαδρομής το βασικό ζητούμενο είναι το αυτοκίνητο να κοιτά την πλαγιά, όσο το δυνατόν πιο κάθετα στην κλίση της. Από εκεί και πέρα μεγάλο ρόλο παίζει η προετοιμασία. Καλό είναι να υπάρχει, γραπτή ή καταγεγραμμένη στο πίσω μέρος του εγκεφάλου, μία check list με όσα πρέπει να γίνουν πριν αρχίσει το ανέβασμα. Πρώτα από όλα, τα ελεύθερα αντικείμενα μέσα στο αυτοκίνητο πρέπει να σιγουρευτούν σε κάποια θέση που δεν θα τα αφήσει να φύγουν όταν ξεκινήσει το ανέβασμα. Στη συνέχεια πρέπει να ελεγχθεί ότι όλα τα υγρά και κυρίως το λάδι είναι στο σωστό επίπεδο, για να μην μείνει ο κινητήρας χωρίς λίπανση. Προσοχή θέλει και το καύσιμο, μια και αν το επίπεδο του είναι χαμηλό, ο κινητήρας θα κάνει «διακοπές» και η προσπάθεια θα γίνει δυσκολότερη. Σιγουρεύουμε ότι έχουμε επιλέξει τις αργές σχέσεις μετάδοσης και έχουμε εμπλέξει τα μπλοκέ διαφορικά σε περιπτώσεις που το έδαφος είναι σαθρό.
Αν η πρόσφυση σας προδώσει πριν τελειώσει η ανηφόρα, είναι άσκοπο να συνεχίσετε την προσπάθεια. Αφήστε το αυτοκίνητο να σβήσει για να σταματήσετε. Βάλτε όπισθεν και γυρίστε τη μίζα, αν είναι δυνατόν χωρίς να πάρει εμπρός το αυτοκίνητο. Αποφύγετε να πατήσετε το φρένο. Σταματήστε με το σβήσιμο του κινητήρα. Κατεβείτε όσο χρειάζεται για μία ακόμη προσπάθεια. Αν αποβεί άκαρπη, γυρίστε προσεκτικά, με τη χρήση της μίζας και χωρίς φρένο στην αρχή της ανηφόρας και ψάξτε για άλλο δρόμο. Αν κατά το κατέβασμα το αυτοκίνητο αρχίσει να γλιστρά στο πλάι, στρίψτε το τιμόνι στην μεριά του γλιστρήματος και κινηθείτε μέχρι να ισορροπήσει και πάλι το όχημα.
Στο κατέβασμα χρησιμοποιούμε πάντα την 1η σχέση στο κιβώτιο, για να εκμεταλλευόμαστε τον κινητήρα για φρενάρισμα. Ποτέ δεν πατάμε φρένο και συμπλέκτη μαζί. Αν μπλοκάρουν οι τροχοί η κάθοδος γίνεται ανεξέλεγκτη. Κι ο μόνος τρόπος να μην μπλοκάρουν είναι η ροπή που παράγει ο κινητήρας. Ελέγχουμε την ταχύτητα με τον κινητήρα. Αν αυτός δεν φτάνει, πατάμε το φρένο, με σταθερό πόδι, αυξάνοντας γραμμικά την πίεση στο πεντάλ. Αν αυτό προκαλέσει ανεπιθύμητο σβήσιμο του κινητήρα, απλά αφήνουμε το φρένο και αυτός θα πάρει εμπρός.
Γιάννης Αθανασίου
Πεντέλης 54, Μαρούσι, 15126
Τηλ/Fax: 210-6149124
email: [email protected]

