Όσο κι αν θέλουμε να τις αποφύγουμε, κάποιες φορές οι μεγάλες πλευρικές κλίσεις είναι ένα αναγκαίο κακό με το οποίο πρέπει να μάθει να ζει ο λάτρης της εκτός δρόμου κίνησης. Κλασική περίπτωση είναι ο δρόμος που έχει κλίση από κατολισθήσεις ή ανεμομαζώματα του χιονιού. Πολλές φορές η κλίση αυτών των εμποδίων είναι μεγαλύτερη και από αυτή την ίδια την πλαγιά. Όταν η επιστροφή δεν είναι δυνατή π.χ. γιατί το τελευταίο πέρασμα ήταν πολύ δύσκολο ή έγινε δύσκολο από τα πολλά αυτοκίνητα, η διάβαση της μεγάλης κλίσης είναι μονόδρομος.
Τι κάνουμε στις περιπτώσεις αυτές; Πρώτα από όλα απαλλάσσουμε το αυτοκίνητο από όλα τα περιττά βάρη, ιδίως εκείνα που είναι τοποθετημένα ψηλά. Είναι κανόνας ότι σε έντονες πλευρικές κλίσεις μέσα στο αυτοκίνητο επιβαίνει μόνο ο οδηγός. Δημιουργούμε στο πέρασμα δύο αυλάκια, σε πλάτος αντίστοιχο του μετατροχίου, για να συγκρατήσουν όσο το δυνατόν το αυτοκίνητο σε μία προδιαγεγραμμένη πορεία. Σκάβουμε όσο είναι δυνατόν, με στόχο να μειώσουμε την κλίση.
Το βασικό στάδιο είναι αυτό του δεσίματος του αυτοκινήτου. Το σημείο αγκύρωσης πρέπει να βρίσκεται πάνω στην ευθεία που περνά από το κέντρο της διαδρομής και είναι κάθετη σε αυτή. Πρέπει να απέχει όσο το δυνατόν περισσότερο, για να είναι όσο πιό κοντά στην ευθεία γραμμή το τόξο που θα διαγράψει το αυτοκίνητο. Η αγκύρωση μπορεί να γίνει είτε σε ένα δέντρο, είτε με κάποιο τρόπο από αυτούς που αναφέρονται στην παράγραφο «Το τράβηγμα, ιμάντες και τροχαλίες». Αν χρησιμοποιηθεί αυτοκίνητο, αυτό πρέπει να τοποθετηθεί κάθετα στο άλλο αυτοκίνητο και να έχει, αν είναι δυνατόν, μεγαλύτερη μάζα από το όχημα που περνά το εμπόδιο. Πάνω στο αυτοκίνητο ο ιμάντας πρέπει να στερεωθεί σε ένα σημείο που να βρίσκεται ψηλά και κοντά στη μέση του διαμήκη άξονα. Αν δεν υπάρχουν ράγες οροφής, καλύτερη λύση είναι η μεσαία κολώνα (b-pilar) του αυτοκινήτου. Είναι βασικό να μην αγκαλιάζει ο ιμάντας αντικείμενα τα οποία και μπορεί να σπάσουν αν χρειαστεί να συγκρατήσει το αυτοκίνητο. Το πέρασμα πρέπει να γίνει με πολύ μικρή ταχύτητα και μπλοκαρισμένα όλα τα μπλοκέ διαφορικά. Κάποια άτομα κρεμασμένα στο εξωτερικό του αυτοκινήτου, από την πάνω μεριά της κλίσης, βοηθούν να διατηρηθεί η ισορροπία. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται τη στιγμή που θα αρχίσει να γλιστρά το αυτοκίνητο. Αν αρχίσει να γλιστρά το πίσω μέρος στρέφουμε το τιμόνι στην κατηφόρα να εξισορροπήσουμε την τάση. Αν αρχίσει να γλιστρά το εμπρός, στρίβουμε προς της ανηφόρα, όσο πιο απαλά γίνεται για να μην μειώσουμε και άλλο την πρόσφυση. Είναι καλό ο οδηγός να μην φορά τη ζώνη ασφαλείας για να μπορεί να απομακρυνθεί εύκολα από το αυτοκίνητο αν η κατάσταση γίνει επικίνδυνη. Το στρώσιμο κλαριών και άλλων μαλακών υλικών στη μεριά που μπορεί να τουμπάρει το αυτοκίνητο, μειώνει τη ζημιά αν το κακό συμβεί.
Γιάννης Αθανασίου
Πεντέλης 54, Μαρούσι, 15126
Τηλ/Fax: 210-6149124
email: [email protected]